Gå med i Dn-panelen

Dina åsikter är viktiga för oss och vi vill att du delar med dig av dem!

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna.

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på bonniersupport@synoint.com

Medlemskap

Ersättning

Undersökningar

Hur blir jag medlem i Sydsvenskan-panelen?
Hur får jag mitt användarnamn och lösenord?
Hur ändrar jag mina personliga uppgifter?
Hur ändrar jag mitt lösenord?
Vad gör jag om jag glömt bort mina inloggningsuppgifter?
Vad händer med mina personliga uppgifter då jag registrerat mig?
Det verkar som att jag blivit borttagen från panelen, varför?
Hur avslutar jag mitt medlemskap i Sydsvenskan-panelen?

Du blir medlem i Sydsvenskan-panelen genom att registrera dig här. Om registreringsformuläret inte
syns på sidan så kan du även klicka här. Medlemskapet är helt kostnadsfritt och du kan när som helst
avsluta ditt medlemskap.

Ditt användarnamn är den e-postadress du angav då du registrerade dig och ditt lösenord finns i det
välkomstmejl som skickades till din e-postadress kort efter att du registrerade dig i panelen. Om du
har glömt bort eller inte hittar ditt lösenord kan du begära att få ett nytt genom att gå in på
inloggningssidan och trycka på ”Glömt lösenordet?” som syns under inloggningsrutan.

Du kan ändra dina personliga uppgifter genom att logga in på ditt panelkonto. Väl inloggad kan du
uppdatera din information genom att svara på de profilfrågor som finns synliga på din medlemssida
för att få undersökningar som passar just dig och dina intressen. Du kan även ställa in hur ofta du vill
ta emot undersökningar, se ditt aktuella saldo och ändra vilken typ av ersättning du vill växla in dina
poäng till.

Om du vill ändra ditt lösenord loggar du in på ditt panelkonto. Väl inloggad klickar du på ”uppdatera
din profil” och sedan på ”ändra lösenord” för att välja ett nytt lösenord.

Gå till inloggningssidan och tryck på ”Glömt lösenordet?” som syns under inloggningsrutan. Följ
instruktionerna där så kommer du att få inloggningsuppgifterna (både användarnamn och lösenord)
skickade till den e-postadress du angav vid din registrering. Observera att avsändaren av mejlet med
inloggningsuppgifterna är admin@cintindex.com.

Dina personliga uppgifter behandlas i enighet med personuppgiftslagen (1998:204) och lämnas inte
ut till någon extern part. Läs mer i vårt användaravtal.

Den vanligaste anledningen till att man blir borttagen från panelen är att man inte svarar på de
undersökningar man blir inbjuden till. Om du inte har svarat på en undersökning under ett års tid så
riskerar du att bli borttagen. Om du vill bli medlem igen så är du välkommen att kontakta vår
kundtjänst på membersupport@synoint.com. En annan anledning till att någon riskerar att bli
borttagen är om denne vid upprepade tillfällen missköter sitt enkätsvarande genom att exempelvis
inte svara seriöst på enkäterna, inte läsa igenom frågorna och som resultat svara inkonsekvent, eller
på annat sätt försöka fuska med sina enkätsvar.

Du kan när som helst avsluta ditt medlemskap och gå ur panelen genom att logga in på ditt
panelkonto och kicka på ”uppdatera din profil” och sedan på ”avsluta konto”.

Hur mycket tjänar jag på en undersökning?
Vad för typ av ersättning kan jag få för att svara på undersökningar?
Hur löser jag in mina poäng till den ersättning jag vill ha?
Får jag poäng för en undersökning jag inte slutfört?
Varför fick jag inte poäng för undersökningen?

Du får alltid ersättning för att svara på en undersökning förutsatt att du kvalificerar dig för att delta i
den. Hur många kronor du tjänar på en undersökning står i det inbjudningsmejl som skickas till din e-
postadress och din intjänade ersättning samlas som poäng på ditt panelkonto. Ersättningen varierar
för varje undersökning och baseras på hur lång tid det tar att svara på den, man får ungefär lika
många kronor i ersättning som det angivna antal minuter det tar att genomföra hela
undersökningen.

Du kan lösa in dina insamlade poäng till flera olika typer av ersättning:

SuperPresentkort: när du samlat ihop 100 kronor eller mer så kan du lösa in dina poäng till ett
SuperPresentkort till presentkort hos fler än 150 olika butikskedjor och upplevelser, t.ex. hos H&M,
Åhléns, Mio och många fler. För mer information om SuperPresenkortet, besök PresentkortTorgets
hemsida, observera att avgifterna för SuperPresentkortet inte gäller dig som är medlem i
Sydsvenskan-panelen
Trisslotter: växla in dina poäng till trisslotter som du kan skrapa direkt på Svenska Spels hemsida eller
hämta ut via ett av Svenska Spels ombud. Läs mer om trisslotter på Svenska Spels hemsida.

PayPal: när ditt poängsaldo överstiger 100 kronor så kan du växla in dem till kontanter på ett PayPal-
konto. Med PayPal kan du handla hos tusentals nätbutiker eller föra över ersättningen till ditt
bankkonto. För mer information, besök PayPals hemsida.

SF Biobiljetter: du kan också lösa in dina poäng till biobiljetter hos SF. Biobiljetten skickas som en
värdekod till din e-postadress och du behöver endast samla ihop 100 kronor för att kunna lösa in
dina poäng till en biobiljett värd mellan 110-130 kronor. För att läsa mer om SF och se de aktuella
filmer som visas, besök SFs hemsida.

Välgörenhet: du kan även skänka dina intjänade poäng till någon av de hjälporganisationer vi
samarbetar med. Du kan välja bland Läkare utan gränser, Unicef, Världsnaturfonden WWF, Amnesty
och Röda Korset.

Du kan välja mellan de olika ersättningsalternativen när du är inloggad på ditt panelkonto. Du
behöver samla ihop 30 poäng eller mer för att kunna göra en utbetalning. Logga in på ditt panelkonto
och gå in på ”din profil” och sedan på ”ditt saldo”. Där ser du vilket ersättningsalternativ du har valt
och om du vill växla in dina poäng till ersättningen så gör du det här. Du kan när som helst byta
mellan de olika ersättningsalternativen, det kostar inget och du behåller alltid ditt befintliga saldo.

Man får ingen ersättning för en undersökning man självmant avbryter då vi tyvärr inte kan använda
de ofullständiga svar vi får in. Information om hur många kronor man får för en undersökning står
alltid i inbjudningsmejlet. I vissa undersökningar riktar man sig till en specifik målgrupp och man får i
början av undersökningen svara på några så kallade urvalsfrågor (”screening questions” på engelska).
Om du inte tillhör den efterfrågade målgruppen så avslutas enkäten och du får då ingen ersättning
för just den undersökningen.

Undersökningarna görs i externa system och ibland kan det dyka upp ett felmeddelande eller så kan
länken brytas så att man inte kommer till den sista sidan i undersökningen. Utdelning av poäng kan
vid sådana tillfällen dröja lite längre då poängen delas ut först när svar från samtliga deltagare
samlats in. I vissa undersökningar riktar man sig till en specifik målgrupp och man får i början av
undersökningen svara på några så kallade urvalsfrågor (”screening questions” på engelska). Om du
inte tillhör den efterfrågade målgruppen så avslutas enkäten och du får då ingen ersättning för just
den undersökningen.

Hur deltar jag i undersökningarna?
Hur ofta kan jag delta i undersökningar?
Hur lång är en undersökning?
Varför åker jag ibland ut ur undersökningen efter några frågor?
När jag klickar på webblänken i inbjudan står det att undersökningen är stängd eller avslutad, vad betyder det?
Vad gör jag om jag har problem med en undersökning?
Hur hanteras mina svar och personuppgifter?

Inbjudningar till att delta i undersökningar skickas till din e-postadress. I inbjudningsmejlet finns en
webblänk som tar dig direkt till undersökningen som öppnas i ett separat fönster. Det står alltid hur
lång tid undersökningen tar att svara på och hur många kronor du tjänar in efter att du slutfört den i
inbjudningsmejlet. Du bestämmer själv om och när du vill svara på undersökningen.

Du väljer själv hur ofta du vill bli inbjuden till att delta i undersökningar genom att logga in på ditt
panelkonto. Väl inloggad, klicka på ”uppdatera profil” och välj sedan hur många undersökningar som
maximalt kan skickas till dig i månaden under ”optimal undersökningsfrekvens”. Gör du inget aktivt
val så får du ungefär en till tre inbjudningar i månaden beroende på hur många aktiva
undersökningar som finns i systemet.

Undersökningarnas längd varierar från gång till gång men är vanligtvis mellan 2 och 15 minuter långa.
I inbjudningsmejlet står det alltid hur lång tid det tar att genomföra undersökningen och hur mycket
man får i ersättning om man slutför den.

Ibland är undersökningarna riktade till en specifik grupp människor, till exempel personer som bor i
villa. Därför inleds undersökningarna med ett antal frågor, så kallade urvalsfr[gor (”screening” på
engelska), för att se om du passar in i den önskade profilen. Om du inte tillhör den målgrupp som
efterfrågas så avslutas undersökningen och du får då inte någon ersättning för just den
undersökningen. Ibland skickas du direkt till nästa lediga undersökning. Du kan göra din profil mer
specifik genom att svara på de profilfrågor som finns på ditt panelkonto och på så sätt öka chansen
att få inbjudningar till undersökningar som passar just din profil och dina intressen.
Det kan även vara så att undersökningen avslutas tidigt även då du faktiskt passar in i
undersökningens målgrupp och det beror oftast på att vi redan hunnit få in det antal svar som
behövs för just din målgrupp i undersökningen. Du hamnar då på en slutsida med ”quota full” i
länknamnet och du får besked om detta i början av undersökningen eller efter att du svarat på
urvalsfrågorna. Även här skickas du ibland direkt till nästa lediga undersökning.

Alla som blir inbjudna till en undersökning kommer inte att delta i denna och därför skickar man i
regel ut inbjudningar till fler personer än det antal svar en undersökning kräver. Ibland så svarar dock
fler människor på undersökningen än man väntat sig. Eftersom undersökningen avslutas när
tillräckligt många svar samlats in kan andra panelmedlemmar då inte längre delta i just den

undersökningen. För att delta i så många undersökningar som möjligt rekommenderar vi att man
svarar på undersökningen så snart man kan.

Om du har problem med en undersökning eller ditt panelkonto så är du välkommen att kontakta vår
kundtjänst på membersupport@synoint.com.
Vänligen notera att de flesta undersökningar avslutas automatiskt om du är inaktiv i mer än 10-15
minuter och det är tyvärr inte möjligt att starta om den eller få den skickad till sig igen efter det. Det
vanligaste problemet med undersökningar är att man inte tillåter cookies i sin webbläsare och då
fungerar inte alltid återkopplingen till panelen från det externa systemet som undersökningen ligger
i. För att förhindra att detta sker så kan du som panelmedlem se över om du har blockerat cookies i
din webbläsare samt undvika att genomföra undersökningarna i privat surfläge.

Alla svar samlas in med stor sekretess och dina personliga uppgifter behandlas i enighet med
personuppgiftslagen (1998:204) och lämnas inte ut till någon extern part.
Dina svar i undersökningar används och redovisas alltid som sammanställd statistik som baseras på
alla svaren i en given undersökning. Dina svar kan redovisas enskilt endast i de fall då du angivit svar i
form av text i ett textfönster (eftersom det inte går att skapa någon statistik baserat på fritext svar). I
de fallen redovisas ditt enskilda svar tillsammans med vissa bakgrundsuppgifter om dig, exempelvis
ditt kön, din åldersgrupp och din region. Dina svar kan aldrig knytas till dig som individ eller till din e-
postadress.
Ifall du svarar på ett sätt som gör att det blir uppenbart för undersökaren att du svarar utan att läsa
igenom frågorna, eller fuskar på annat sätt, kan denne anmäla detta till Cint som i sin tur kan dra
tillbaka poängen du fick för undersökningen och flagga ditt konto. Om du vid upprepade tillfällen
ertappas med att besvara undersökningar på ett bedrägligt sätt så kan ditt konto stängas av.

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.